تمرکز اصلی جشنواره امسال، روی موسیقی ایرانی است/ اسم خوانندگان بخش پاپ را هم نمیدانم!/ حذف جایزه باربد تصمیم من نبود
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۴۳۰۲
به گزارش حوزه فرهنگ وهنر خبرگزاری تقریب، در آستانه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، با شاهین فرهت موزیسین و دبیر این جشنواره گفتگو کردیم؛ کسی که در چندین دوره از جشنواره موسیقی، داوری کرده و با قواعد آن بیگانه نیست. شاهین فرهت فرزند غلامعلی فرهت نوازنده برجسته تار است. او از پنجسالگی فراگیری موسیقی را آغاز کرد و پس از اینکه در مقطع کارشناسی رشته موسیقی از دانشگاه تهران فارغالتحصیل شد، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به منزل این موزیسین رفتیم و دقایقی با وی گفتگو کردیم؛ در این گفتگو سعی کردیم بیش از هر چیزی چارچوبها و اهداف اصلی جشنواره را بررسی کنیم. فرهت از برنامههای جشنواره، معیارهای انتخاب گروهها، محدودیتها، علت حذف باربد از این فستیوال و موضوعات دیگر گفت.
دبیر جشنواره شدم که به آرمانهایم در موسیقی برسم
آقای فرهت؛ چه شد که دبیری جشنواره موسیقی فجر را پذیرفتید؟
خیلی معمولی این اتفاق رخ داد. به من گفتند که بیا و من هم آمدم. خوشحال میشدم که آرمانهای خودم در موسیقی را که اجرای هر چه بیشتر آثار آهنگسازان ایرانی است، اجرایی کنم. امیدوارم برای نخستین بار بتوانم این کار را انجام دهم.
برنامههای جشنواره چگونه پیش میرود؟
خوشبختانه برنامهها خوب پیش رفته و تقریباً کارهای اجرایی به اتمام رسیده است. همچنین همهی گروههای داخلی و خارجی حاضر در این دوره جشنواره، مشخص شدند.
محدودیتی برای انتخاب گروههای خارجی نداشتیم
از گروههای خارجی گفتید؛ ملاک هیئت انتخاب برای دعوت از گروههای خارجی چه بوده است؟
بیشترین تمرکز ما در انتخاب همهی گروه ها، این بود که انواع موسیقی به شکل فراگیر برای جشنواره انتخاب شوند. در نظر داشتیم که از جهت تعداد و انواع موسیقی گروههای متنوع دعوت شوند. امسال اجرای گروههای خارجی از تک نوازی تا ارکستر را شامل میشود. دو نوازی، کوارتت زهی و انواع و اقسام گروهها در این جشنواره حاضرند.
در گروههای داخلی چطور؟
گروههای داخلی هم اینگونه هستند. ما علاوه بر تک نوازی، دو نوازی و غیره، ارکستر مجلسی و ارکستر سمفونیک را در میان اجراها خواهیم داشت.
برای انتخاب گروههای خارجی محدودیت داشتید؟
به ما نگفتند که مثلاً فلان گروه را دعوت کنید و فلان گروه را به هیچ وجه دعوت نکنید. هیئت انتخاب (متشکل از ۱۰، ۱۲ کارشناس موسیقی)، در جلساتی که داشتیم، تمامی مسائل فنی و اداری را بررسی کردند، سپس اسامی اعلام و تایید شدند.
به این شرط آمدم که موسیقی ایرانی را جا بیندازم
همیشه موسیقی سنتی، موسیقی پاپ، موسیقی نواحی و موسیقی تلفیقی، بخشهای مختلف جشنواره را دربر میگیرند. به نظر میرسد که در دورههای مختلف، انعطافی در انتخاب و اجرای گروهها دیده نمیشود و فقط یک دسته بندی ثابت و چارچوب غیر قابل تغییر وجود دارد؛ بنابراین در هر دوره با وجود تفاوت دبیران و تیم اجرایی، یک برنامهی مشخص اجرا میشود. در دورهی شما هم این چارچوب ثابت است؟
البته از نظر من چارچوبها ثابت نیست. هدف اصلی ما، ترویج موسیقی فاخر است و بیشتر به آثار آهنگسازان ایرانی و جوانان ایرانی توجه کردیم. تلاشی برای بزرگ کردن سبک خاصی مانند سبک پاپ نداریم. ملزم کردیم که هر گروهی که در جشنواره اجرا میکند، باید یک اثر از آهنگسازان ایرانی اجرا کند. در تاریخ جشنواره که من از نخستین دوره به جز سه دورهی اخیر حضور داشتم، چنین اتفاقی رخ نداده است. اصلا به این شرط آمدم که موسیقی ایرانی را جا بیندازم.
در جشنواره امسال، موسیقی سبُک اجرا نمی شود
فکر میکنید، جشنواره توان این را دارد که موسیقی فاخر را میان مردم ترویج کند؟
مخاطب هر آنچه از هنر به او بدهیم، میپذیرد. فکر میکنید، چرا مردم ما زبانشان فارسی است؟ چون از بچگی فارسی صحبت کردند. اگر در محیطی باشیم که فقط موسیقی خوب به گوشمان برسد، همه به آن موسیقی عادت میکنیم. در حال حاضر به دلیل این که دسترسی به موسیقی بسیار آسان است و انواع نت سمفونی را میتوان به راحتی از طریق اینترنت، گوش کرد، میتوان موسیقی فاخر را به خوبی عرضه کرد. در ایران مانند همه جای دنیا، موسیقی پاپ که موسیقی آسانی است، مورد توجه قرار دارد، اما از سال ۱۳۱۹ که رادیو تاسیس شد، تا امروز موسیقی کلاسیک شنونده داشته است. همین الان هم موسیقی کلاسیک طرفدار دارد. آنچه که در فستیوال امسال ارائه میشود، موسیقی سبُک نیست.
فکر میکنید، چقدر جشنواره در ارائه و ترویج موسیقی فاخر تاثیرگذار است؟
این که چقدر جشنواره تاثیرگذار است، مشخص نیست. باید این موضوع به صورت جدا بررسی شود.
اسامی خوانندگان پاپ جشنواره را نمی دانم
برویم سراغ بخش پاپِ جشنواره؛ ملاکتان برای انتخاب گروهها و خوانندگان این بخش چه بود؟
راستش را بخواهید از آنجا که من در سبک پاپ تخصص ندارم، نمیدانم که گروههای این بخش بر چه مبنایی انتخاب شده اند. حتی اسامی خوانندگان این بخش را نشنیدهام و در کنسرتشان هم شرکت نکردهام. البته گروه های پاپ هم بر اساس معیارهای دقیقِ هیئت انتخاب، برگزیده شده اند، اما من با آنها آشنا نیستم.
موسیقی پاپ گذشته ریشهاش متفاوت با پاپِ امروز است
همیشه منتقدانی برای این سبک وجود دارد. حتی حمیدرضا نوربخش که دبیری سه دورهی گذشته جشنواره را بر عهده داشت، مستقیم از برخی خوانندگان پاپ انتقاد میکرد. شما نظرتان در خصوص این سبک و خوانندگان آن چیست؟
البته موسیقی پاپِ بد هم داریم. پاپ از گذشته بوده و طرفدار داشته است. پاپِ ایرانی الهام گرفته از موسیقی ردیف دستگاهی است. مرحوم محمد نوری، حمید قنبری و ... کسانی بودند که موسیقی پاپ را به خوبی میخواندند. من هم برخی از قطعات این خوانندگان را که جالب، تاثیرگذار و نوستالژیک بود، گوش میکردم. الان خوانندگانی در این سبک آمدهاند که بیشتر مُلهم از یک نوع موسیقی دیگر هستند. معتقدم، انتقاد کردن کار درستی است و میتواند به موسیقی کمک کند.
در بخش نواحی این دوره، چه اتفاقی رقم خورده است؟
در بخش موسیقی نواحی هم بهترینها را انتخاب کردیم، البته همه بخشها خوب هستند. سعی کردیم که بهترینهای نواحی ایران که کمتر مورد توجه قرار گرفتند، امسال دیده شوند. همهآثاری که به دفتر جشنواره ارسال شد را شنیدیم و بهترینها را انتخاب کردیم.
حذف جایزه باربد تصمیم من نبود
نخستین کاری که با انتخاب شما به عنوان دبیر جشنواره اتفاق افتاد، حذف جایزهی باربد بود. چرا این افتاد؟ آیا این تصمیم خودتان بود یا از سمت وزارت ارشاد، دستور حذف باربد صادر شد؟
به این نتیجه رسیدیم که باربد، حذف شود. ما بودجه بسیار محدودی در این دوره داشتیم و از طرفی ساخت جایزه باربد بسیار هزینه بَر است. حذف جایزهی باربد، تصمیم هیئت جشنواره بود نه تصمیم من. برای این کار فشاری از وزارت ارشاد روی ما و تیم اجرایی اعمال نشد.
آثار بزرگ جهانی در این دوره اجرا نمی شود
با حذف باربد، برنامهی تیم اجرایی جشنواره برای اختتامیه جهت تقدیر و معرفی برترین ها، چه خواهد بود؟
ما از چهرههای قدیمی موسیقی تقدیر میکنیم. کار ویژهای که در اختتامیهی امسال انجام میدهیم، این است که به کسانی که اسمشان تا الان مطرح نشده است، امتیازهایی میدهیم. در این دوره آثار آهنگسازان پیشکسوت مانند استاد دهلوی که متاسفانه در حال حاضر بیمار هستند، اجرا میشود. همچنین آثار آهنگسازان بزرگ کشور که کمتر در کنسرتها به گوش مخاطبان موسیقی رسیده است، در این دوره دیده و شنیده میشود. ما در جشنوارهی امسال سعی کردیم کمتر سراغ آثار آهنگسازان جهانی برویم، چراکه در همه جای دنیا این آثار وجود دارد. البته گروههای خارجی از آثار بزرگان دنیا مینوازند، اما توجه دو چندان به این موسیقی ها در این فستیوال وجود ندارد. چنین شیوهای در اجرای جشنواره موسیقی، تا به حال نبوده است.
تمرکز اصلی جشنوارهی امسال، روی موسیقی ایرانی است / هیچگاه خودم را با دبیرهای دورههای قبل مقایسه نمیکنم
هیچگاه منتقد جشنواره نبودم
در میان تیم اجرایی این دوره از جشنواره موسیقی، کسانی هستند که در دورههای قبلی انتقادات شدیدی به عملکرد جشنواره داشتند. آیا شما هم برای رفع نقاط ضعف گذشته دبیر جشنواره شدید؟
من هیچ وقت منتقد جشنواره نبودم. برای اثبات این ادعایم میتوانید تمامی مصاحبههایم را مشاهده کنید، اما من گرفتاریم در موسیقی چه در جشنواره چه در فضای کلی موسیقی ایران دو چیز است. یکی اینکه تولیدات آهنگسازان ایرانی پس از فوتشان از بین میرود و بسیاری از آثار درگذشتگان مفقود میشود؛ دیگر اینکه آثار آهنگسازان ایرانی، در کنسرتها و جشنوارهها اجرا نمیشود. همین ارکستر سمفونیک ما، بیشتر دوست دارد، بتهون و درامز را به شکل درجه دو اجرا کند تا یک اثر فاخر ایرانی. من به این دلیل دبیر جشنواره شدم که آثار آهنگسازان ایرانی بیشتر از گذشته اجرا شود.
ایرانیها در موسیقی ژن خوب دارند
آقای فرهت، یکی از مشکلات موسیقی کشور، کم توجهی به جوانان مستعد است. مشکلات گرانی سالن و ... مانع از دیده شدن گروههای جوان شده و بسیاری از نخبگان موسیقی، معرفی نمیشوند. برنامهی شما برای این جوانان چیست؟
اصلا من با شرط کمک به جوانان مستعد دبیری جشنواره را پذیرفتم. ما در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاههای موسیقی، جوانان ایرانی با استعدادی داریم که هم در آهنگسازی و هم در نوازندگی بی نظیر هستند. نسل ما در نوازندگی به اندازهی نسلهای امروز توانایی نداشت. جوانان ۱۸، ۱۹ ساله همانند موزیسینهای بزرگ دنیا، تکنیکهای بسیار بالایی به کار میبرند. استادهای خوب هم داریم که به این جوانان تعلیم میدهند، اما ژن جوانهای ایرانی در زمینهی هنر اول بسیار خوب است. شیوهی من این است که جوانان ایرانی در این دوره مورد تشویق قرار بگیرد. در این دوره آثار جوانان مستعد را بیشتر میشنویم و حتی چند تن از نواندگان جوان را به ارکستر سمفونیک تهران معرفی کردیم. من حتی جوانی که اسمشان تا به حال شنیده نشده را معرفی کردم که الان کنار ارکستر سمفونیک نوازندگی کننند.
هیچ وقت این دورهی فستیوال را با دورههای گذشته مقایسه نمیکنم
چه نقطه ضعفی در دورههای گذشته وجود داشته که تیم اجرایی امسال، در تلاش برای حذف آن است؟
من دربارهی نقاط ضعف دیگران صحبت نکرده و هیچ وقت این دوره را با دورههای گذشته مقایسه نمیکنم. من دکترین خودم را دارم.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۴۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعلام آمادگی دفتر موسیقی برای همکاری با فضای دانشگاهی کشور
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری جشنواره سرود فجر با حضور امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی، حامد جلیلی مدیر دفتر سرود، حسین صیامی دبیر اجرایی جشنواره در سالن جلسات اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در بخشی از این نشست، مدیر دفتر سرود درباره بخش جوایز گفت: ما برای هر بخش جوایز مختلفی تعیین کردیم، چیزی که تعیین شده تندیس جشنواره، یک لوح تقدیر و جایزه نقدی خواهد بود.
حامد جلیلی در ادامه گفت: چون این دوره اول است ظرفیت فقط برای ایران بود نگاه ما فراتر از ایران است طبق رصد ما گروه های سرود می توانند فرامرزها کار کنند.
سمیعی درباره ارتباط با دیگر هنرمندان فعال شهرستان ها گفت: این جلسات استانی فرصت خوبی برای شناخت ظرفیت ها است ، این ارتباط در شهرستان ها الان در حال شکل گیری است .
جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره مبلغ بودجه جشنواره گفت: ما عادت نداریم درباره بودجه صحبت کنیم گرچه کاملا گروه ها جهادی کار کردند، الان مبلغ دقیق نداریم.
جلیلی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا درباره برپایی ادامه دار جشنواره گفت: بله جشنواره قرار است هر سال برگزار شود و انشالا این قسم هنر در مسابقات و جشنواره ها حضور داشته باشند.
سمیعی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا درباره ارتباط با بدنه دانشگاهی کشور گفت: ما وقتی صحبت از بحث اکادمیک می کنیم، یعنی این خلاها را احساس کردیم و یک پله جلو هستیم اما این سوال ذوابعاد است و این یکی از ابعاد است، ما از یک سو می توانیم برای مربیان و استعدادهای سرود کلاس های آموزشی طبقه بندی شده بگذاریم و دانشگاه اینجا می تواند کمک کننده باشد تا در یک ارتباط سازنده استعدادها معرفی شوند و این ظرفیت های گروهدهای کر بتوانند مبنای درسی قرار بگیرند و ما این امادگی را اعلام می کنیم که انی همکاری را با دانشگاه ها داشته باشیم.
سمیعی در ادامه در پاسخ به انتقادات به وضعیت سرود کشور گفت: ما همیشه منتقد شرایط و ساختار سرودی که وجود دارد هستم به باور من سرود یک اتفاق موثر است و می تواند بازگو کننده خیلی موارد باشد، اما در یک سردرگمی قرار گرفته است. اگر اینجا صحبت انتقادی نمیکنم به یک دلیل است که جشنواره مرکب حرکت است نه مقصد ، ما اینجا صحبت از اهمیت ابعاد اکادمیک می کنیم چون مشکلات ان را حس می کنیم و میخواهیم جبران کنیم تا این گروه ها را ترمیم کنیم.
جلیبی نیز اظهار داشت: تنها ارگانی الان با ما همکاری می کند مجموعه رسانهای نهضت است و برای همکاری بیشتر با سایر نهادها هم آماده هستیم.
سمیعی در پایان گفت: ما به یک راهبرد اجماعی در عرصه سرود کشور نیاز داریم و این بهترین اتفاق برای سرود است.
این خبر در حال تکمیل است....
انتهای پیام/